handdator

Visa fullständig version : Ni som är gravida

Cecilia
2005-06-05, 10:26
Har ni fått reda på om ni väntar en eller två???

Har ni sagt till jobbet att ni är gravida?

Syns det på er ? Har ni gått upp mycket?

Och hur länge ska ni ta medicinerna?

Vilken vecka är ni nu i?

Lite nyfiken.... Kram till er alla

luris
2005-06-06, 16:31
Jag är långt gången och kanske inte riktigt den du ävnder dig till men jag är så stolt över min stoora, vackra mage så jag svarar gärna ändå. Nu är jag i vecka 31 och vi har gjort ett VUL och ett UL där vi kunde se att vi väntar en livlig krabat. I förra veckan dock hörde barnmorskan två hjärtljud men det kan ju inte vara möjligt att vå väntar två. UL som vi gjorde i vecka 19 varmycket utförligt och tog ca 45 min så det verkar otänkbart att en liten skulle ha missats. Det var säkert bara ett eko i magen.. Vi är så otroligt lyckliga över att vi väntar barn, mannen och jag! :-)

Vi berättade för min mans föräldrar och min dotter i vecka 10 då vi gjort VUL (svärmor grät) och för resten av familjen efter vecka 12. Det började synas på mig i vecka 14-15och då tog det fart ordentligt. Och nu - ja, nu är jag jättestooor! Magen är jättestooor men det har inte satt sig på så många andra ställen som tur är. Ca 10-12 kg har jag gått upp. :-)

Cecilia
2005-06-06, 17:01
Visst är det så att alla får svar på min fråga det är ju så roligt att läsa hur det är med er alla.

Jag själv tog och sa till min svärmor i veckan att vi skulle ha en eller två små till. Hon är den ende som vet för tillfället.

Jag känner inget än blev lite nojig så jag var och köpt mig ett test till på apoteket i lördags och gjorde ett test. Det är PLUS det är bara att acceptera det. Fast när man inte har några gravida symtomer är det så svår att fatt att det är något som växer i en.
Ska på vul den 15 juni.
Min mage den syns om jag sätter på mig slimade kläder. Har varit tvungen att städa bort mina vanliga byxor och kjolar för det går inte att ha på sig.

När skrev du in dig hos barnmorskan?
Hur länge fick du knapra medicinerna?
Har läst att kroppen börjar producera själv hormoner i v 12 och om jag minns rätt ska jag bara ta dom till jag är i v8????

Ha de hör gärna av dig ingen =)

Jessica R
2005-06-06, 18:09
Hej på er,

Inget nytt om det är en eller två i magen. Jag skall dit i morgon och då hoppas jag att dom kan se hur det ligger till. Jag har gått in vecka 9 och har varit tvungen att berätta för min chef på jobbet. Började ju ett nytt arbete precis och det var en del tunga lyft ibland så det var bara att säga som det var. Kändes väldigt dumt men jag visste inte att jag var gravid när jag tog det. Förutom chefen så vet mamma och bror om att jag är gravid men jag väntar gärna så länge det går med att berätta för alla andra. Är fortfarande väldigt rädd att det skall hända ngt.

Cecilia, kolla gärna upp hur länge du skall äta medicinerna för till mig har dom sagt tom v 10 när moderkakan själv börjar producera progesteron??Jag kommer dock att äta dom tom v 12 efter samtal med sköterskan för att vara på den säkra sidan. Förr åt alla tydligen till v 12 men nu räcker det till v 10 så det skall inte vara farligt att äta 2 veckor till. Någon annan som hört ngt annat?

Frågar detsamma...när skall man skriva in sig hos barnmorskan? Känner mig helt vilsen ibland hur man skall göra och inte göra :-)

Hoppas ni andra mår bra....och alla som väntar på testdag eller insättning...Lycka till.

Kram Jessica R

2005-06-06, 20:16
Hej,
Till mig sade Mika att jag skulle fortsätta äta medicinerna i 8 veckor efter insättningen (dvs till v10+0). Min svenska läkare tycker att jag ska fortsätta med progesteronet 2 veckor till för att vara helt på den säkra sidan, och det tänker jag göra.
Jag ska på nytt VUL på onsdag, hittills har det bara sett ut som en, så det tror jag på. Jag har ringt MVC också och ska på inskrivning 14/7. Det är så mycket annat som händer - vi ska gifta oss på midsommarafton och åka på en veckas "smekmånad" efter det t ex, så jag vill ha allt annat klart runt omkring. Det här med bröllopet har varit bra för att inte bara tänka på ruvandet och sedan graviditeten, men graviditeten känns större! Hoppas bara att inget oväntat händer.
Må så gott.
Kram, Karin

luris
2005-06-07, 09:29
Hej igen, Cecilia! Jag åt bara hormonerna till vecka 5 då jag fick en blödning som jag helt säkert trodde var mens. Hade tagit ett test dagen innan som otroligt nog inte fungerade! Var mitt ute i bushen på resa och kunde inte köpa nytt men då jag fick blödning dagen efter som jag tolkade som mens så slutade jag med hormonerna. När jag kom hem ca två veckor senare så hade jag börjat misstänka att jag ändå var gravid, tog ett test och visst är jag det! Då behövde jag inte börja igen med hormonerna enligt läkaren på AVA och nu väntar jag ett litet underverk i vecka 31! Men ingen ska ju självfallet göra som jag utan ta sin dos enligt läkarens rekommendation! Jag är bara så väldigt tacksam för att allt har gått bra och att jag och min får uppleva lyckan av miraklet attvänta barn! :-)

Jag gjorde ett första VUL på kliniken i Sverige i vecka 10 och var på inskrivning på MVC i vecka 11. Ring din MVC med en gång så hjälper dem dig med en tid som de anser lämplig med tanke på hur långt du är gången. Finns ingen anledning att vänta med det samtalet. :-)

loppan
2005-06-08, 16:22
Hejsan!

Var på ultraljud igår och fick se två vad man nu säger men det var för tidigt att säga om båda levde för de kunde bara se ett hjärta, vi ska dit om en vecka igen och se om det andra utvecklas. Hoppas att det går att se för det ska bli skönt att veta om man ska bli tvillingmamma eller inte.

Är nu i vecka 7+5 tror jag.

Medicinerna äter jag till vecka tio och det ska bli skönt att slippa dem, då kanske illamåendet släpper. Magen har reda nu blivit stor, konstigt, jag läste att det inte skulle synas föränn i vecka 12.
Jobbet väntar jag med om det går i alla fall till vecka 13 då missfallsrisken minskat markant.

Kram på er alla kämpare/Loppan

Jessica R
2005-06-08, 17:25
Hej igen,

Nu har jag varit på mitt andra UL och det visade nu att jag har ett embryo som lever och frodas. Det andra hade fäst i livmodern men inte växt till sig så det såg ut som det var på väg ut nu troligen genom en liten blödning snart. Känns på ett sätt skönt men lite sorgsligt oxå..svårt att beskriva. Nu hoppas jag bara att det håller hela vägen ut.

Lycka till alla andra.

Kram Jessica R

2005-06-08, 19:48
Hej igen,
Nu har jag varit på 3:e VUL. Den lilla var nu 2,2 cm och man såg huvud, ben osv. Fantastiskt! Utvecklingen har gått precis som det ska så långt, och enligt storleksutvecklingen är jag i v 8+6 enligt läkaren. Jag har inga problem med kläder så långt, men knäpper gärna upp någon knapp i byxlinningen om ingen ser, och skippar skärp om det inte behövs för utseendets skull.
Jag har inte berättat för mina medarbetare som jag tänkte för någon vecka sedan, men däremot för min chef. Det känns skönt att vänta tills allt är lite säkrare ändå. Flera nära kompisar och två av våra bröder vet också om det. De visste att vi höll på med behandlingar, och då är det naturligt att de frågar hur det har gått också.
Ha det bra!
Kram, Karin